Wednesday, April 8, 2020

sambungan

5. Guru guru nya

Guru adalah manusia yang paling penting di sekolah kerana mereka lah yang akan melaksanakan tugasan membentuk anak anda  ke tahap yang dipertsetujui bersama. Di sekolah baru anda akan berhadapan dengan guru yang tidak berpengalaman dan juga tidak terlatih. Untuk sekolah yang dah lama mungkin ramai guru yang dah beberapa tahun pengalaman dan melalui latihan latihan dalam perkhidmatan yang diadakan oleh sekolah.

Jika ada majalah sekolah terkini cubalah tengok senarai guru serta kelayakan mereka. Ini akan memberi gambaran keadaan guru . Kira jumlah guru untuk kita tahu samaada guru mencukupi atau tidak. Elok juga jika dapat mengadakan temubual dengan beberapa orang guru untuk menilai:

1. Adakah bilangan guru mencukupi. Tanya mereka tugasan mereka dan adakah mereka merasakan bilangan guru mencukupi. Kita kena ingat tugasan guru disekolah islam ini mungkin lebih berat dari guru sekolah kerajaan. Adakah . mereka gembira dengan tugasan mereka.

2. Tanya mereka tentang matlamat pendidikan di sekolah serta keyakinan mereka untuk mencapai matlamat tersebut. Tanya program program yang dilaksanakn serta kejayaaan program program tersebut.

3. Tanya mereka apa harapan sekolah pada ibubapa untuk membantu pendidikan anak anak. Ini akan memudah anda untuk berperanan membantu pendidikan anak semasa mereka berada di rumah.

4. Kalau boleh tanya juga anggaran gaji mereka kerana ini akan menentukan samaada guru akan mengajar dengan baik, atau guru asyik mencari kerja lain. Banyak pertukaran guru akan membantut perjalanan pendididkan anak anda.

5. Tanya juga bilangan pertukaran guru setiap tahun untuk menilai stabiliti sekolah tersebut. Jika banyak sangat pertukaran guru setiap tahun, ini bermakna sekolah ada masalah.


Dari gambaran yang telah diberikan oleh guru, dapat membantu anda untuk membuat penilaian pada sekolah. Jika guru nampak gembira dan seronok berada di sekolah, itu mremberi harapan pada pendidikan anak anda. Jika geu Nampak tidak berapa seronok dengan sekolah, mungkim anda perlu mencari sekolah lain untuk anak anda. Namun penilaian ini haruslah di buat apabila telah berbual dengan beberapa orang guru, jangan dengan seorang sahaja. Mana tau, guru seorang tu memang yang bermasalah di sekolah tu.

No comments:

Post a Comment