Monday, April 6, 2020

MEMILIH SEKOLAH ISLAM

sambungan


4. Prestasi Sekolah

Apabila hendak memulakan persekolahan anak, pilihlah sekolah yang dah lama beroperasi serta sah ada hasil yang telah dihasilkan. Ini membolehkan kita untuk menyemak hasil dapatan sekolah tersebut berbanding apa yang diiklankan.

Saya tidak akan mencadangkan seseorang untuk menghantar anaknya ke sekolah yang baru dibuka melainkan kita kenal betul dengan pengusaha sekolah tersebut dan yakin akan tercapai hasil yang dikehendakki. Beberapa masalah yang mungkin akan timbul dengan sekolah baru adalah:

1.     Kewangan
Isu kewangan adalah isu utama sekolah swasta. Kekurangan kewangan akan menyebabkan fasiliti sekolah kurang, gaji guru rendah yang boleh menyebabkan senangnya guru berhenti dan menimbulkan berbagai masalah dalam pembelajaran. Kemungkinan juga yuran akan kerap dinaikkan untuk menampung perbelanjaan.

2.     Guru
Oleh kerana ianya sekolah baru, boleh dikatakan gurunya tidak terlatih. Anda tidak ada sejarah sekolah untuk menilai kebolehan dan keberkesanan guru guru. Jadi anda letak anak dan berdoa lah untuk kebaikan anak.

3.     Pengurusan sekolah
Oleh kerana ianya baru, anda juga tidak tahu kemahiran pengurusan sekolah untuk mentadbir dan mengelola sekolah kearah kejayaan anak anda. Ada sekolah yang menjadi kelam kabut kerana kurangnya kemahiran dan pengalaman pengurusan sekolah, walaupun guru guru nya tidak bermasalah.
erlandaskan beberapa perkara diatas, amatlah tak wajar untuk anda jadikan anak sebagai bahan ujian sekolah baru.

Jadi, hendaklah anda mencari sekolah yang telah lama beroperasi dan senang untuk membuat penilaian

Untuk menilai prestasi, pertamanya anda mestilah melihat pencapaian peperiksaannya untuk beberapa tahun. Jika sekolah telah mengambil pentaksiran nasional seperti upsr, spkk, psra {PT3 dan SPM untuk sekolah menengah} adalah baik anda membuat analisis pencapaiannya untuk beberapa tahun dan nilai prestasinya. Anda sebolehnya tahu juga prestasi nasional supaya boleh membuat perbandingan yang wajar dan adil. Jika prestasi sekolah menurun bila prestasi nasional pun menurun, maka itu adalah keadaan biasa. Akan tetapi jika prestasi sekolah menurun semasa prestasi nasional meningkat, itu perlu diberi perhatian.

Jika prestasi menurun, tanya juga apakah tindakan tindakan yang telah diambil untuk membaiki reputasi sekolah.

Anda jangan hanya menilai prestasi akademiknya sahaja. Anda juga perlu menilai pencapaian akhlak, Quran, solat dan disiplin anak. Anda perlu berjumpa dengan beberapa murid darjah enam dan buat penilaian tahap pencapaian mereka. Selepas itu jumpa juga dengan beberapa orang ibubapa untuk mendapatkan komen prestasi anak anak mereka. Anda juga perlu bertanya prestasi disiplin terkini. Jika ada kes kes disiplin, cuba tanya bagaimana mereka menghadapi dan menyelesaikan kes kes disiplin yang ada.

Kes disipilin sekolah sekolah swasta kini menjadi heboh. Jadi anda perlu berhati hati. Kebanyakan sekolah mungkin tidak mempunyai guru yang berkelayakan dan ini merumitkan kes kes tertentu yang dihadapi oleh sekolah. Anda perlulah adil dalam membuat penilaian dan janganlah cepat sangat menuding jari kepada sesiapa.
Jika ada kes disiplin, buatlah penilaian yang adil. Janganlah kerana seorang je budak yang mungkin bermasalah, habis satu sekolah mendapat  penilaian yang tidak memuaskan.

Anda seharusnya menilai prestasi akademik, disiplin dan akhlak, Quran dan  kokurikulum . Penilaian ini senang dibuat untuk sekolah yang dah lama beroperasi. Namun jika sekolah baru pun anda perlu juga membuat penilaian yang lebih rapi kerana tidak ada sejarah untuk membuktikan pencapaian muridnya. Ada sekolah yang mungkin dah lama beroperasi dan sentiasa ada je permohonan, maka sekolah tidak pernah pedulipun prestasi pencapaian mereka. Anda kena berhati hati keranan anda ingin membentuk anak yang soleh dan tidak membuang duit.




No comments:

Post a Comment