Wednesday, April 1, 2020


MEMILIH SEKOLAH ISLAM

Setiap ibubapa mempunyai cita cita untk membentuk anak supaya menjadi anak yang soleh. Mereka akan berfikir cara cara yang perlu dilakukan untuk mencapai cita cita ini. Salah satu cara untuk membantu dalam usaha pembentukkkan anak soleh adalah dengan menyekolahkan di sekolah islam.
Anak anak perlu didikan akademik untuk mencari pengetahuan menjalan kan kehidupan dunia. Mereka juga perlu didikan agama, serta mengamalkannya untuk mencapai cita cita menjadi orang yang beriman dan bertakwa.
Salah satu daripada caranya ialah menyekolahkan anak dalam sistem pendidikan Islam. Kini banyak sekolah sekolah Islam swasta yang wujud serta ada juga beberapa sekolah kerajaan yang menawarkan sistem pendidikan islam. Namun oleh kerana keterhadan dan persaingan untuk kesekolah kerajaan, alternatif ke sekolah swata perlu difikirkan.
Oleh kerana terdapat banyak sekolah islam swasta, ibubapa seharusnya tahu bagaimana hendak memilih sekolah untuk anaknya, dan tidak hanya meletakkan pada mana mana sekolah yang ada tanpa membuat pilihan yang baik.
Sebelum itu ibubapa semestinya jelas arah pendidkan anaknya. Jika ibubapa seorang professional, apakah anaknya juga ingin dibentuk menjadi professional. Bagaimana dengan hafazan anaknya, menjadi hafiz atau sudah cukup jika menghafal beberapa juzuk al quran.
Ibubapa juga seharusnya jelas akhlaq yang hendak dibina pada anaknya supaya dia boleh hubungkan dengan sistem yang ada disekolah itu dan nilai samaada apa yang dikehendakki itu dapat dibentuk di sekolah tersebut.
Ibubapa juga seharusnya ingat bahawa tugas pendidikan anak adalah tanggung jawab ibubapa.  Jadi ibubapa mesti sentiasa bersedia membantu dalam pendidikan anak anak. Jangan lah letak seratus peratus pada sekolah dan ibubapa hanya menerima aje. Ibubapa mesti sentiasa berusaha supaya pengorbanan mesti berbaloi kerana jika memasuki sekolah swasta banyak juga jumlah wang yang mesti di korbankan. Jika ibubapa menghabikan sebanyak rm 500.00 sebulan untuk seorang anak, bermakna ibubapa akan menghabiskan rm 66000.00 selama 11 tahun persekolahan seorang  anaknya.
Menghantar anak ke sekolah swasta memerlukan komitmen dan pengorbanan masa, kewangan dan tenaga yang tinggi dan ibubapa mesti sentiasa bersedia untuk membantu anaknya. 
Anda perlu memilih sekolah terbaik untuk anak anda. Banyak faktor yang perlu diambil kira sebelum membuat pilihan.

  Antara faktor yang yang perlu di nilai:
1. Pemiliknya
2. Inftra struktur dan fasilitinya
3. Kurikulum dan sistemnya
4. Prestasi sekolah
5. Guru gurunya
6. Yuran

No comments:

Post a Comment