Friday, April 3, 2020

MEMILIH SEKOLAH ISLAM


MEMILIH SEKOLAH ISLAM
sambugan

Dalam artikel ini kita bincang tentang pemilik sekolah untuk memudahkan kita memilih sekolah untuk anak,


1. Pemilkinya
Setiap sekolah Islam swasta mesti ada pemilik. Anda perlu kenalpasti dulu siapa pemiliknya. Biasanya individu, Pertubuhan Bukan Kerajaan [NGO] atau syarikat.

1.1 Individu
             Jika kepunyaan individu, anda sepatutnya tahu siapa individu tersebut. Anda mesti tahu dan kenal perwatakan dan kecenderungan nya. Ini adalah untuk memastikan apa yang akan diididik tu bersesuaian dengan kehendak diri. Anda tidak mahu nanti ada sesuatu yang pelik di ajar kepada anak anda yag mungkin tidak bersesuaian dengan cara  anda.
Saya dah mendengar bapa merungut zikir pelik pelik oleh anaknya. Bila ditanya anak memaklumkan zikir itu di ajar oleh guru di sekolah. Ada anak yg memarahi bapanya baca qunut semasa solat subuh kerana qunut itu bidaah menurut anaknya. Jika anda tahu trend sekolah, bolehlah anda bersedia untuk berbincang dengan anak nanti.
Anda juga perlu membuat semakan kewangan individu tersebut. Ini adalah untuk memastikan kestabilan perjalanan sekolah. Perjalanan sekolah memerlukan kewangan yang agak tinggi. Gaji guru, baikpulih alatan, perkembangan dan peningkatan fizikal sekolah memerlukan kewangan. Jika ada kekurangan akan mengakibat pembelajaran anak anda terjejas. Kekurangan kewangan akan menyebabkan gaji guru yang berkurangan. Ini akan menyebabkan guru keluar mencari kerja lain. Pertukaran guru yang kerap akan memberi kesan kepada prestasi pembelajaran anak anda

1.2 Syarikat
Kalau kepunyaan syarikat, kenalpasti siapa pemilik syarikat. Siasat status kewangan syarikat ini. Lihat juga aktiviti aktiviti syarikat untuk mengetahui apakah aktiviti utamanya. Kaji juga sokongan kewangan yang di perolehi syarikat. Ini perlu kerana sebagaimana telah dijelaskan bahawa pendidikan memerlukan sokongan kewangan yang banyak. Kajilah prestasi kewangan syarikat untuk beberapa tahun kebelakangan ini dan kaji juga aktiviti aktiviti pendidikan yang dilaksanakan oleh syarikat tersebut

1.3 Pertubuhan Bukan Kerajaan [NGO]
Kalau sekolah kepunyaan NGO, kenalilah NGO tersebut. Lihat visi, misinya dan keahliannya serta sokongan masyarakat terhadap nya sejak kebelakangan ini. Kenali kefahaman yang di bawa serta trend pergerakannya. Jumpa lah ahli ahlinya dan adakan perbincangan untuk mengetahui dengan lebih terperinci organisasi tersebut. Jangan hanya baca apa yang tertulis sahaja. Bincang dan tanya ahli atau kepimpinan organisasi tersebut serta tanya tentang program pendidikan anjuran organisasi tersebut. Anda perlu tanya bagaimana NGO tersebut mengawal perjalanan sekolah. Biasanya mereka melantik ahli lembaga pengelola sekolah terdiri daripada ahli ahli mereka. Ahli lembaga penglola inilah mewakili NGO tersebut di sekolah.
Kalaulah dirasai perjalanan ngo ini amat baik dan bersesuaian dengan anda, mohonlah untuk menjadi ahlinya. Biasanya keahlian akan mendapat beberapa kelebihan. Ini akan memudahkan dan membantu proses kemasukan anak anda ke sekolah yang di pilih. Pertubuhan seperti  IKRAM dan ABIM dan beberapa pertubuhan lain mempunyai rangkaian sekolahnya sendiri.

Dengan membuat kajian seperti di atas anda akan lebih jelas halatuju sekolah yang hendak dipilih itu. Saya ingin mengingatkan ibubapa untuk berwaspada dengan sekolah yang baru hendak tubuh dan anak anda merupakan generasi pertama pelajarnya. Perkara ini saya bincangkan dalam topik prestasi sekolah.

No comments:

Post a Comment