Saturday, April 4, 2020

MEMILIH SEKOLAH ISLAM

sambungan


2  Infra sekolah

Pertamanya sebelum membuat pilihan, anda mestilah melawat sekolah dahulu.Apabila sampai di sekolah ( mesti pergi hari bersekolah), ada beberapa perkara yang perlu anda teliti.
Anda kena jelas rupa bentuk sekolah tersebut. Adakah bangunan yang digunakan itu kepunyaan sekolah atau di sewa. Kalau sewa, kena tahu siapa pemiliknya dan bagaimana perjanjian penyewaannya. Anda perlu tanya untuk memastikan kestabilan sekolah. Perlu tahu ada perjanjian penyewaan untuk berapa lama, kerana anda tak mahu lah atas sebab sebab tertentu penyewaan di tamatkan dan anak anda perlu berpindah, samaada kesekolah lain atau sekolah sama di tempat lain pula. Itu akan merumitkan pula isu pengangkutan jika ianya berjauhan dengan rumah anda.

Kalau sekolah nampak macam kecil sahaja, perlu bertanya kerana itu mungkin sementara sahaja. Sementara menanti bangunan baru yang akan di dirikan. Kalau bangunan sewa, perlu juga bertanya bila sekolah akan ada tanah dan bangunan sendiri. Masalah pendaftaran dengn Kementerian Pendidikan akan ada masalah jika sekolah yang berterusan menyewa sahaja.
Kalau bangunan sewa, anda perlu meneliti dan melihat kesesuaiannya sebagai sekolah dan juga persekitaran sekolah tersebut. Umpamanya jika sekolah menyewa rumah kedai, lihatlah sekeliling bangunan tersebut dan tanya dimana murid makan, bermain dan berehat. Makan, rehat dan bermain adalah penting untuk anak anak dan andamesti pastikan ianya bersesuaian untuk anak anda

Selesai bangunan, lihatlah bilangan pelajar di sekolah tersebut. Maklum berapa bilangan pelajar serta berapa bilangan kelas. Ini memberi jumlah pelar per kelas. Anda mesti mengira dengan jumlah tersebut, adakah bersesuain dengan yuran yang di bayar. Kelas dengan 20 orang murid amat berbeza dengan kelas yang mempunyai 40 orang murid. Tetapi, jika bilangan muridnya terlalu sedikit dengan yuran yang tidak mahal sangat,,jangan lah terlalu gembira. Semak prestasi kewangannya kerana mungkin terpaksa ditutup kerana  masalah kewangan. Mungkin juga sedikitnya bilangan pelajar memberi gambaran bahawa sekolah itu tidak diminati oleh ramai orang kerana sebab sebab tertentu..Bilangan yang sedikit per kelas boleh membuat pengajaran guru lebih tertumpu pada setiap peribadi dan ini bagus untuk pembelajaran anak anda. Kalau ramai sangat pun susah juga, kerana ianya akan menyusahkan guru untuk memberi perhatian dan tumpuan pada setiap murid. Namun kita selidik juga jika bilangan per kelas terlalu ramai. Ini mungkin kerana permintaan yang begitu banyak dan ruang sudah tidak mencukupi untuk menambah kelas. Itu juga memberi petunjuk bahawa sekolah itu memang di minati oleh ramai ibubapa. Mungkin juga perlu bertanya pihak sekolah jika murid terlalu ramai, tetntang perancangan masa depan. Adakah kelas akan bertambah atau kemasukan akan lebih ketat.

Lihat pula dimana padang permainan, jikaada. Padang terlalu hampir dengan kelas bermakna murid yang bermain akan buat bising dan menggangu pembelajaran  kelas berdekatan. Suasana seperti ini berlaku apabila ruang terhad.  Kesesuaian saiz padang juga perlu diambil kira untuk keselesaan murid bermain.

Pergi pula ke kantin. Kaji ruang kantin untuk bilangan pelajar yang anda telah ketahui. Kadang jika terlalu ramai, waktu rehat murid juga diasingkan. Contoh waktu rehat tahap 1 berlainan waktu rehat tahap 2. Lihat juga bagaimana pengasingan murid lelaki dan perempuan dilaksanakan. Tanyalah pekerja kantin bagaimana disiplin dan kawalan murid semasa rehat.

Lepas itu kena lihat fasiliti fasiliti lain di sekolah.
  1. Makmal Sains
Pergi dan nilai makmal. Lihatlah peralatan didalmnya, saiznya dan kesesuaian dengan bilangan pelajar per kelas.

  1. Makmal Bahasa
Tidak banyak sekolah yang ada makmal bahasa ni. Jika ada, lihatlah kesesuaian saiznya dengan bilangan pelajar. Jika ada perlu diberi markah bonus untuk penilaian anda.

  1. Makmal Komputer
Makmal komputer jika ada perlu dilihat saiznya serta penggunaan dan peralatan komputer yang ada. Jika ada mungkin juga boleh mendapat markah bonus dalam penilaian anda.

  1. Bilik Guru
Saiz dan keselesaan bilik guru mesti dinilai. Adakah ada tempat rehat guru serta lihat apa fasiliti yang ada di bilik guru seperti tandas, pantri, tempat rehat, tempat solat. Juga bagaiman pengasingan guru lelaki dan guru perempuan.
Lihat juga jika ada bilik mesyuarat guru. Jika tiada tanyalah dimana mesyuarat dilaksanakan.

  1. Tandas Yang Mencukupi
Kebiasaannya kemudahan tandas adalah 1 unit untuk 20 orang pelajar. Jadi kalau bilangan pelajar adalah 100 orang, sepatutnya ada sekurangnya 5 tandas. Jika berkurangan tanya lah pihak sekolah apa perancangan mereka seterusnya.

  1. Pusat Sumber
Lihatlah kesesuaian pusat sumber sekolah tersebut. Saiznya serta peralatan dan bahan dalam pusat sumber tersebut.

  1. Surau
Surau mesti ada untuk sekolah Islam kerana disitulah murd akan diajar bersolat, Lihatlah saiznya serta kemudahan yang ada. Sekolah biasanya mengasingkan pelajar tahap 1 dan tahap 2 bersolat. Mungkin juga solat di dewan serbaguna jika ruang menjadi masalah.

Infra sekolah yang baik akan membuat pembelajaran anak berjalan dengan baik. Jika infra kurang memuaskan, tanya sekolah tentang perancangan mereka untuk membaiki atau menambah fasiliti. Anda seharusnya ingat bahawa anak anda akan menghabiskan kebanyakan masa siangnya di sekolah. Jadi keselesaan anak disekolah itu amat penting.

Jika setelah diteliti infranya  memuaskan, maka bolehlah membuat penilaian lain pula. Jika penilaian ini gagal, dicadangkan untuk anda mencari sekolah lain.


No comments:

Post a Comment