Thursday, June 2, 2011

Bina Keyakinan Murid

Guru seharusnya membantu membina keyakinan diri murid

Guru selalunya berhadapan dengan situasi murid terlalu merendah diri serta kurang keyakinan untuk cemerlang dalam pembelajaran mereka. Jadi guru sepatutnya menjadi manusia yang sentiasa memberi keyakinan diri pada pelajar serta keyakinan bahawa mereka mampu mencapai kejayaan jika mereka berusaha bersungguh- sungguh dalam bidang yang mereka ceburi. Guru seharusnya cuba mendalami kenapa perasaan itu timbul dalam diri pelajar mereka .

Antara sebab, mungkin:


1. Dikelilingi oeh kawan-kawan yang pandai.
  • Jika kawan – kawan keliling mereka mendapa 8 dan 9 A dalam PMR umpamanya, dan mereka hanya mendapt 6A, mungkin mereka rasa rendah diri dalam kelas. Kalau tanya berapa A dalam PMr, mereka akan jawab 6 A je. Padahal 6A tu mungkin top 40% daripada jumlah pelajar yang mengambil PMR pada tahun tu.
2. Mempunyai abang atau kakak yang cemerlang.
  • Mereka yang mempunyai abang atau kakak yang cemerlang dan selalu disebut-sebut pencapaian abang/kakak mereka oleh ibubapa atau kaum keluarga mereka akan menyebabkan mereka tertekan menghadapi pembelajaran.Ibubapa diingatkan untuk menangani isu ini dengan baik kerana kebiasaannya ibubapa hanya lah ingin member inspirasi kepada anaknya untuk mengikuti abang/kakak supaya mampu perolehi kejayaan/kecemerlangan juga. Namun kekadang ianya menjadi tekanan yang kuat kepada pelajar ini kerana menyangkan ekspetasi ibubapa mereka yang terlalu tinggi untulk mereka. Ibubapa seharus ingat bahawa sudah ada kes pelajar membunuh diri apabila pencapaian peperiksaan tidak cemerlang.

Guru-guru seharusnya melihat pencapaian pelajarnya sehingga kini dan sentiasa memberi sokongan untuk sentiasa berusaha meningkatkan diri. Selalulah beri pujian pada pelajar mereka jika ada perkembangan positif.

Jadi, guru mesti lah sentiasa memberi semangat, sokongan , dorongan dan kepercayaan kepada pelajar mereka untuk mencapai kecemerlangan.

No comments:

Post a Comment