Friday, June 10, 2011

Kemahiran Berkomunikasi

Guru mesti mahir berkomunikasi.

Kemahiran komunikasa merupakan syarat asas guru, kerana dia sentiasa berfikir cara terbaik untuk menyampaikan ilmu kepada muridnya. Pendapatnya, pemikirannya serta harapannya mestilah disampaikan dengan jelas kepada murid supaya murid dapat menerima segala yang diajarkan kepada mereka dengan berkesan. Kemahiran komunikasi sama pentingnya dengan kemahiran dan pengetahuan ilmu yang akan disampaikan kepada murid. Komunikasi berkesan menghasilkan kefahaman dan kejelasan pada murid.

Guru seharusnya tahu terdapat perbezaan antara muridnya. Hanya melalui kemahiran komunikasi lah beliau dapat menyampaikan pengajarannya dengan baik kepada berbagai tahap murid dalam kelasnya.

Diantara kemahiran yang perlu ada:

  1. Motivasi positif – kemahiran yang diperlukan untuk sentiasa menarik minat murid kepada subjek yang diajarnya serta menghilangkan rasa susah akan subjek itu dalam perasaan murid.
  2. Menggunakan bahasa badan yang sesuai untuk memberi perhatian pada murid supaya sentiasa berminat dalam pembelajarannya. Murid mesti sentiasa berminat pada pelajaran guru dengan melihat dan mendengar nya. Jangan murid pula hilang minat pada pelajaran bila melihat guru mengajar. Gunakan bahasa isyarat selain komunikasi verbal dan juga nada suara yang sesuai.
  3. Gurun mesti bertindaj serta merta untuk menghalangi gangguan kelasnya. Gunakan hubungan mata, lepas tu hampiri murid. Jika maasih tak berekesan dekati dan beri peringatan pada murid.
  4. Guru juga mesti mampu melahirkan suasana perbincangan dan pertukaran pendapat antara guru dan murid serta murid dan murid. Ini seharusnya berlaku tanpa menggangu keharmonian pembelajaran dalam kelas.
  5. Guru juga seharusnya meningkatkan kemahirannya menggunakan sebarang alat bantu mengajar terkini, terutamanya alatan computer dan elektronik yang ada. Guru seharusnya mencari banyak bahan yang boleh diperolehi dari khazanah internet dan murid kini berada dalam generasi internet.
  6. Guru juga mesti menggunakan kemahiranmya untuk memastikan kelas sentiasa ceria.
  7. Guru sentiasa memantau kelas dan bergerak keliling kelas untuk memastikan pembelajaran sedang berlaku.

Thursday, June 2, 2011

Bina Keyakinan Murid

Guru seharusnya membantu membina keyakinan diri murid

Guru selalunya berhadapan dengan situasi murid terlalu merendah diri serta kurang keyakinan untuk cemerlang dalam pembelajaran mereka. Jadi guru sepatutnya menjadi manusia yang sentiasa memberi keyakinan diri pada pelajar serta keyakinan bahawa mereka mampu mencapai kejayaan jika mereka berusaha bersungguh- sungguh dalam bidang yang mereka ceburi. Guru seharusnya cuba mendalami kenapa perasaan itu timbul dalam diri pelajar mereka .

Antara sebab, mungkin:


1. Dikelilingi oeh kawan-kawan yang pandai.
  • Jika kawan – kawan keliling mereka mendapa 8 dan 9 A dalam PMR umpamanya, dan mereka hanya mendapt 6A, mungkin mereka rasa rendah diri dalam kelas. Kalau tanya berapa A dalam PMr, mereka akan jawab 6 A je. Padahal 6A tu mungkin top 40% daripada jumlah pelajar yang mengambil PMR pada tahun tu.
2. Mempunyai abang atau kakak yang cemerlang.
  • Mereka yang mempunyai abang atau kakak yang cemerlang dan selalu disebut-sebut pencapaian abang/kakak mereka oleh ibubapa atau kaum keluarga mereka akan menyebabkan mereka tertekan menghadapi pembelajaran.Ibubapa diingatkan untuk menangani isu ini dengan baik kerana kebiasaannya ibubapa hanya lah ingin member inspirasi kepada anaknya untuk mengikuti abang/kakak supaya mampu perolehi kejayaan/kecemerlangan juga. Namun kekadang ianya menjadi tekanan yang kuat kepada pelajar ini kerana menyangkan ekspetasi ibubapa mereka yang terlalu tinggi untulk mereka. Ibubapa seharus ingat bahawa sudah ada kes pelajar membunuh diri apabila pencapaian peperiksaan tidak cemerlang.

Guru-guru seharusnya melihat pencapaian pelajarnya sehingga kini dan sentiasa memberi sokongan untuk sentiasa berusaha meningkatkan diri. Selalulah beri pujian pada pelajar mereka jika ada perkembangan positif.

Jadi, guru mesti lah sentiasa memberi semangat, sokongan , dorongan dan kepercayaan kepada pelajar mereka untuk mencapai kecemerlangan.